Redovna izmena guma i briga o njima van sezone, značajno će poboljšati sigurnos vozača
Demontaža i montaža guma
Demontaža i montaža guma je jedan od češćih servisa ukoliko se stvari prepuste nepažnji. Vrlo je važno imati na umu da pneumatici imaju svoju namenu u određenim uslovima primene. Pri tom pre svega mislimo na letnje i zimske uslove. Vrlo važno je da znate da se gume na vozilima menjaju 2 puta godišnje. Kako vas sneg ne bi uhvatio sa letnjim gumama i temperature preko 30 stepeni sa zimskim, potrebno je da izvršite redovnu promenu guma kako bi vozilo moglo normalno da funkcioniše na putu. Korišćenje pogrešnih guma na putu može dovesti do ugrožavanja bezbednosti u vožnji.
Sezonska zamena pneumatika zahteva veliku preciznost prilikom demontaže i postavljanja guma na felne. Ta preciznost se postiže posebnim alatima kako bi se točkovi izbalansirali prema tehničkim specifikacijama koje je proizvođač dao.
Pored toga što gume treba promeniti sa promenom godišnjeg doba, stanje guma treba povremeno proveravati i nezavisno od vremenskih uslova. Obzirom da su pneumatici u stalnom dodiru sa putem, one se vremenom troše i gube svoja svojstva.
Dubina profila tj. šara je najvažniji pokazatelj stanja guma.
Kod novih guma, dubina šar aje 8mm, i kada vrednost dođe do 3mm potrebno je izvršiti zamenu za nove. Pored dubine šare, važno je proveriti i oblik gume kao i starost. Vremenom se gubi viskoznost, a i razne izbočine na gumi su znak da gumu treba menjaši hitno.
Kako se gume menjaju?
Prilikom posete servisu, skida se ceo točak, a zatim pomoću izmenjigača guma se gume skidaju sa felni. Nakon skidanja stare gume, na felnu se nanosi montažna pasta, pa se tek onda montira nova guma. Guma se zatim pumpa vazduhom ili ugljen dioksidom, pri čemu ugljen dioksid pravi manje fluktacije pritiska u gumama uzrokovanim spoljnim temperaturnim promenama. Serviseri će izvršiti nakon toga balansiranje i proveru ventila.
Veoma je važno da proveravate pritisak u gumamam povremeno iz razloga što odgovarajući pritisak u gumama obezbeđuje sigurnost u vožnji, ekonomičnost trošenja šara ali i manju potrošnju goriva. Prenizak pritisak dovodi do uništenja gazišta gume brzim trošenjem ivica ali i velike potrošnje goriva. Previsok pritisak u gumama takođe brzo troši gume iz razloga što se na taj način troši gazište.
Ipak, ne bi trebalo da provera bude problematična, obzirom da se pritisak u gumamam uvek može roveriti na skoro svakoj benzinskoj pumpi. Proizvođač vozila se potrudio da na vidnom mestu postavi nalepnicu ili pločicu sa informacijama o pritisku u gumamam i ona se obično može videti ili sa unutrašnje strane vratanaca za gorico il ina ivici vrata vozila.
Koja je razlika između zimskih i letnjih guma?
Prva razlika je sastavu gume. Zimske su tvrđe jer sadrže veći provenat silicijum dioksida, čime se obezbeđuje fleksibilnost i na niskim temperaturama. Bez toga, guma bi bila veoma tvrda. Međutim, pri visokim temperaturama, silicijum dioksid čini da guma bude suviše mekana i zobg toga će se brzo i trošiti.
Razlika između letnjih i zimskih guma je i u obliku gazišta. Zimske gume imaju duboku šaru, masivnije su od letnjih, imaju kanale u gazištu podeljene na velike sektore koji služe da isušuju vodu u vlažnim uslovima, a pri ulasku u sneg poboljšaće kočenje. To će učiniti da je auto stabilniji zimi, ali kako su leti visoke temperature, auto sa takvim gumama postaje nestabilan tokom vožnje, pre svega zbog lošijeg kočenja po zagrejanom asfaltu na suvom.
Procedura
Savet